top of page
  • Obrázek autoraTaťána

Cash flow a finance

Krok sedmý - jak je to se zákazníky a finančním tokem?

Podnikáte, abyste vydělali peníze, proto potřebujete klienty, kteří jsou ochotni utratit své peníze právě u vás a vy byste je měli znát. Mít jasno v tom, kdo je vaším cílovým zákazníkem.

Je to široká veřejnost, nebo jen specifický okruh firem z určité oblasti byznysu?

Jak budete se zákazníky konkrétně pracovat?

Jak je oslovíte a čím je zaujmete?

Co chcete, aby si klienti vybavili, když se jim opakovaně představíte?

Kdo s nimi bude jednat?

Co jim chcete prodávat – vaše prioritní výrobky nebo služby?

Jak zajistíte, aby se k vašim zákazníkům výrobky či služby dostaly?

Jak zajistíte, aby zákazníci byli dlouhodobě spokojení, tudíž se k vám vraceli?

Měli byste mít také nachystán krizový scénář, když vám vypadne klíčový zaměstnanec, nebo dojde k nějaké neočekávané situaci. Zákazník musí být vždy obsloužen, proto byste měli mít možnost takzvané substituce.



K financím patří nejen akceptace ceny, ale také její vyúčtování.

Budete vystavovat faktury a věřit, že vám je zákazníci uhradí ve stanoveném termínu? Nebo budete dostávat zaplaceno předem či ihned po provedení služby?

Platba bude probíhat kartou, nebo hotově?

Budete vést pokladnu?

Určitě potřebujete bankovní účet, pro zahraniční aktivity také účet v zahraniční měně.

Jak bude probíhat účtování?

Prostřednictvím externího dodavatele, nebo zaměstnáte vlastní účetní?

Cash flow bývá společně s neplatiči, kterých je bohužel stále dost, nejčastějším důvodem krachu firmy.


Když jsem já sama začínala, chtěla jsem vzdělávat širokou veřejnost. Žádnou z výše uvedených otázek jsem si nepoložilam, a proto mi po dvou měsících došly úspory. Nepracovala jsem se zákazníky, neuměla je oslovit ani udržet. Na druhou stranu je toto oblast, kde se stále učím a snažím se zlepšovat. Nyní se obklopuji lidmi, kteří mi umí poradit nejen s marketingem a prezentací firmy.

A jak je to v TLC s cash flow? Poskytujeme klientům vzdělávání, řekněme v měsíci září 2018. Fakturujeme v měsíci říjnu 2018 (nejdříve k 15., dříve nestihneme). Splatnost našich faktur se pohybuje průměrně na mezi 30 - 45 dny. Splatnost ale většina firem nedodržuje, natahuje ji ještě zhruba o 2 - 3 týdny. Za služby, které jsem poskytla v září, dostanu tedy zaplaceno nejdříve v prosinci 2018, reálně spíše v lednu. Já ale financuji výplaty lektorů, kteří vzdělávání poskytli, a všechny ostatní náklady k 10. dni následujícího měsíce. Znamená to tedy, že musím mít finance na předfinancování minimálně 3 měsíců, tedy říjen, listopad, prosinec.


Pokud budete mít jasno i v tomto kroku, který se týká financí, můžete se vrhnout na vstupní investice a rozpočet. Tomuto tématu se budu věnovat v následujícím blogu.

30 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page