Taťána
Jasně stanovený podnikatelský záměr
aneb Jak podnikat, část 2.
Ještě předtím, než se aktivně vrhnete do práce, měli byste důkladně a s odstupem vnímat vlastní podnikatelský záměr. Nápady, poznámky, vize a hrubé náčrty pro začátek postačí. Protože podnikání, to jsou vaše vlastní myšlenky a také pouze vaše osobní zodpovědnost.
Nevrhejte se bezhlavě do byznys plánu, dokud nebudete znát naprosto konkrétní odpovědi na tyto otázky:

1. Co je mým cílem a čeho chci dosáhnout? Chci rychle chytit za pačesy krátkodobou příležitost, nebo krok za krokem budovat stabilní firmu?
2. Jsem v tom sám, nebo je nás víc? A pokud víc, věříme si navzájem? Věřím sobě a v sebe? Věřím ostatním? Mohu se na ně spolehnout?
3. Co chci prodávat nebo nabízet? Jaké služby? Jaké zboží? Mám přesnou představu?
4. Dokážu si představit svoje zákazníky? Kdo jsou a proč by si měli vybrat zrovna moji firmu?
5. Znám svoji konkurenci? Co mne od ostatních odlišuje? V čem konkrétně je můj přínos i originalita?
6. Co všechno potřebuji ke svému podnikatelskému úspěchu? Je to pro mne dosažitelné a reálné? Mám na to čas, energii, kapacitu lidí, potřebné zázemí (například výrobní, technologické, logistické apod.)?
7. Jaká jsou potenciální rizika v daném oboru či oblasti? Budu si umět poradit se všemi úskalími?
Pak zavřete oči a zkuste si představit, jak chcete, aby se vaše podnikání vyvíjelo za rok a jak za pět let. Co vidíte?
Pokud si umíte zcela konkrétně a detailně představit vaši budoucnost, věříte v ni, nepochybujete a našli jste odpovědi na výše uvedené otázky, pak je ten správný čas pro tvorbu byznys plánu - první oficiální krok směrem k vašemu podnikání.
A o tom se dozvíte více v následujícím článku.