Taťána
Byznys plán a produkt
Krok druhý - co prodávám, nebo poskytuji?

Pokud máte za sebou první krok z předchozího příspěvku na blogu, tedy jasně stanovený podnikatelský záměr, přichází na řadu výrobek, nebo služba, tedy plán všeho, co budete prodávat a poskytovat vašim zákazníkům. Potřebujete vytvořit detailní a konkrétní portfolio, i kdyby šlo pouze o jeden produkt. Nemějte strach ani z dlouhého výčtu položek.
Vše napište a ke každé položce uveďte veškeré relevantní detaily.
U výrobků a produktů si dejte práci se specifickým popisem. Jak si je představujete, vše, co o nich víte, zkrátka detailně je popište včetně materiálů, z nichž mohou být vyrobeny. Nebojte se načrtnout produktový list ke každému výrobku či službě ve všech variantách. U služeb sepište seznam takových, které chcete poskytovat. Jen tento maximální výčet vám pomůže uvědomit si šíři vašeho byznysu.
Ke každému produktu či službě dopište i cílové skupiny potenciálních zákazníků, kterých může být široká škála. Pomůže vám to lépe se zorientovat a stanovit si priority. Zjistíte tak, co je vaším top produktem.
Důležité je definovat si zcela konkrétně, v čem jsou vaše výrobky nebo služby výjimečné a zda obsahují také nějakou přidanou hodnotu.
Já sama jsem se rozhodla poskytovat jazykové vzdělávání, respektive kurzy pro veřejnost, tedy službu. Rozepsala jsem si všechny kurzy podle jazyků a stanovila předběžný rozvrh, abych měla konkrétní přehled o rozsahu služeb. Zaměřila jsem se na kurzy angličtiny, němčiny, italštiny, francouzštiny a španělštiny, tedy průběžnou výuky, která bude pravidelně v mých učebnách probíhat. Vypracovala jsem rozvrh a stanovila i možnou intenzitu výuky. Až na základě toho jsem mohla stanovit počet lektorů, které budu potřebovat.
Na to, jak amatérsky jsem začínala podnikat, byl tento krok jedním z nejpropracovanějších, které jsem učinila. Své tehdejší poznámky a náčrty jsem si ponechala, protože tento krok se vlastně mění téměř každým rokem.
Třetí část, které se budu věnovat v příštím článku, je samotná realizace.