top of page
  • Obrázek autoraTaťána

Jak na byznys plán?

Krok první - podnikatelský záměr.

Byznys plán, kterým se spolu s vámi budu zabývat, nevzniká ani pro banku ani pro investory. Je určen pouze vám, abyste dokázali vyhodnotit, zda má vaše prvotní myšlenka nebo náhlý nápad reálnou podstatu a šanci na “dlouhodobý život”.

Doporučuji, abyste se mnou prošli tvorbu byznys plánu krok za krokem. Každému tématu věnuji samostatný příspěvek na blogu, abyste měli dostatek času i prostoru zapsat si vlastní postřehy a poznatky. Teorie by bez konkrétních příkladů neměla příliš smysl, a tak se ráda podělím o bohaté zkušenosti z vlastní praxe.


Na začátku stojí váš podnikatelský záměr.

Zkuste svými slovy ale konkrétně popsat myšlenku, záměr, důvod, cestu i cíl. Nevynechejte ani jeden z těchto bodů a libovolně se rozepište. Věřte mi, že se k tomuto prvnímu kroku budete vracet nejčastěji. Většina podnikatelů v průběhu své práce záměr upravuje, doplňuje nebo zpřesňuje a všechny verze zachovává.

Zároveň jsme ve fázi, která se zaměřuje čistě na váš příběh, osobní motivace, pocity a myšlenky. Je to výchozí bod, který by měl obsahovat také něco, co vás odlišuje, v čem jste výjimeční.

Když vidíte vlastní myšlenky a úvahy černé na bílém, naprosto jinak nad nimi dokážete přemýšlet. Doporučuji se k textu několikrát vrátit, abyste měli pár hodin nebo i několik dní odstup. Původní poznámky nevyhazujte ani neškrtejte, pouze dopisujte, měňte a uchovejte, může se totiž stát, že se v budoucnu budete chtít ke starším verzím i vývoji myšlenek vrátit. 


A jak jsem na začátku podnikání ještě jako studentka přemýšlela nad založením jazykové školy já sama?

Tehdy jsem vůbec neměla plán.

Sama jsem hovořila německy, anglicky, uměla těsnopis a základy znakového jazyka. Nesnášela jsem komunikační bariéru mezi lidmi, tak jsem se vždy naučila „jejich jazyk“. Mým cílem bylo pomoci druhým spolu komunikovat tou nejpřirozenější formou, tedy prostřednictvím znalosti jazyků. Byla jsem nadšená, doslova jsem hořela pro svou myšlenku, všude jsem o ní mluvila a představovala si fronty studentů, kteří čekají, aby se mohli zapsat do mých jazykových kurzů! Nádherná představa, hmmm. Ale to bylo vše.

Neměla jsem žádný plán! Natož byznys plán. Jediné, co jsem si psala na papír, byla hesla, která se mi intuitivně vybavovala, když jsem nad svým budoucím podnikáním přemýšlela: učebny, kancelář, otevírací doba, lektoři, ceny, jaké jazyky budeme učit.

A postupně jsem k heslům dopisovala další poznámky, jako vybavení učeben nábytkem, technikou, učebnicemi, kde učebny mají být, aby byly dobře dostupné pro studenty, jak budu hledat lektory a jak vlastně poznám, že umí jazyk a ještě k tomu ho umí učit?


Zkrátka neměla jsem vůbec představu, za jaké ceny budu jazykové kurzy nabízet a hlavně jak je budu prodávat. Vezměte si ze mě příklad a takto to rozhodně nedělejte!


V příštím článku se zaměřím na druhý důležitý krok - výrobek nebo poskytovanou službu.

27 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page