• Taťána

Moje firma a konkurence

Krok pátý - znáte vaši konkurenci?

Málokomu se podaří přijít s naprosto jedinečným podnikatelským záměrem. A věřte, že i tyto podnikatele brzy někdo okopíruje nebo dožene. Takže byste měli důkladně znát konkurenci. Co konkrétně nabízí, jakým způsobem a komu. Projděte si webové stránky firem nebo společností, sledujte jejich aktivity, prostudujte si jejich zázemí i tým. Pokud je to možné, potkejte se s řediteli nebo zakladateli. Není efektivnější pomoc než osobně znát své konkurenty. Také jsou to jen lidé a učit se od nich je pro vás tou nejlepší cestou.


Když už budete mít patřičné srovnání, zkuste si odpovědět na otázku, proč by zákazník, který má na výběr z mnoha možností, měl jít právě k vám? Opět se vracíme k prvotní myšlence i důležitému kroku: měli byste mít „něco“ co vás odlišuje.

A nyní se zamyslete nad vaším záměrem a firmou, jen změňte úhel pohledu. Jak chcete, aby se na vás dívala vaše konkurence a váš zákazník? Jak vás budou vnímat? Na tomto stavte prezentaci vaší firmy - název, logo, celou image a identitu.


To vše už bude navždy spojeno s vaším jménem, proto důkladně zvažte, jak bude vaše dítko vypadat. Název by měl zákazník umět vyslovit a zapamatovat si ho. S názvem souvisí i to, zda cílíte na český nebo i zahraniční trh. Logo firmy a to, jak „oblečete“ vaši firmu, raději zkonzultujte s odborníky (webové stránky, sociální sítě, reklamní předměty, propagační materiály). Když začínáte, nemusíte mít hned ohromující prostory, stačí takové, které si v dané chvíli můžete dovolit. Důležité je tvůrčí, inspirativní a pozitivní prostředí.


Svou konkurenci jsem znala. Ale nerespektovala. To byl vážný problém. Myslet si, že jste nejchytřejší a mladá krev má vždy šanci na úspěch, je nesmysl. Byla jsem arogantní a pyšná. Nikdy jsem nikoho nepožádala o radu nebo pomoc. V době, kdy jsem začínala, byl internet v plenkách, a tak jsem roznášela letáky. Na hlavních náměstích a ulicích v Brně. Na sobě jsem měla tričko s logem, které jsem si doma namalovala v kuchyni. To byla má jediná prezentace firmy a image. A když studenti přece jen reagovali na leták, někteří se otočili už při vchodu do staré budovy, když viděli, že by museli jít po povlači… neměla jsem nic, co by mne od konkurence odlišovalo. Byla jsem jednou ze 250 jazykových škol v Brně!


Následuje krok šestý, kterým jsou lidé - zaměstnanci. Jim se budu věnovat v příštím příspěvku.

30 views

© 2019 Taťána Marie